Chineser Galopp

Johann Strauss I (1804-1849) Chineser Galopp, op. 20 / Chinese Gallop

Arrangement for Wind-Orchestra (Picc., Fl., 2 Ob., 2 Cl. in B, 2 Bassoons, 2 Trp. in B, 3 Ho. in F, Trb., D.B., Percussion ad lib.) by Prof. Werner Hackl

Die Galoppade bildete den Kehraus am Ende eines Balls. In Wien ist der Galopp seit 1803 be- kannt und zählte zu den beliebtesten Tänzen. Er bestand aus einem schnellen seitlichen Galop- pieren in eine Richtung und ersetzte den von den Behörden als „gesundheitsschädlich“ untersag- ten „Langaus“. Ab 1830 wurde der Galopp zusehends von der Schnellpolka als Modetanz abge- löst. Um 1840 beschloss Johann Strauss Vater, keinen Galopp mehr zu schreiben. Der ländliche Galopp behielt die alte, nach einer Richtung hin galoppierende Rutscherform bei. Heute wird der Galopp vor allem auf Bällen in Österreich und Süddeutschland getanzt, auch im Volkstanz ist er noch lebendig. Im Dezember 1828 veröffentlichte Anton Diabelli eine Sammlung von Galoppen, u.a. von Schubert, Meyerbeer und die opera 7, 8, 9, 17 und 20 von Johann Strauss. In der Wiener Zeitung Nr. 288 vom 15.12.1828 wird der „Chineser-Galopp“ angekündigt.

During the gallop, the dancers originally only embraced each other with one arm and stepped for- ward, always with one foot, dragging the other, with the advancing foot and the encircling arm be- ing changed from time to time. Later the pace and speed were increased to the point of frenzy. In the past, the gallop was danced at the end of a contre danse. The dance was often the sweep- stakes at the end of a ball. The gallop has been known in Vienna since 1803 and is one of the most popular dances. It now consisted of a quick sideways gallop in one direction and replaced the “Langaus”, which the authorities had banned a few years earlier as being “harmful to health”. From 1830 the gallop was increasingly replaced by the fast polka as a fashion dance. Around 1840, Jo- hann Strauss’ father decided not to write a gallop any more. The rural gallop almost without excep- tion retained the old slide shape, galloping in one direction. Today the gallop is danced mainly on balls in Austria and southern Germany, and it is still alive in folk dance. In December 1828 Anton Diabelli published a collection of gallops, among others by Schubert, Meyerbeer and the opera 7, 8, 9, 17 and 20 by Johann Strauss. The “Chinese Gallop” is announced in the Wiener Zeitung No. 288 of December 15, 1828.

sound sample / Tonbeispiel
score/parts PDF download: € 38,-add to cart /
in den Warenkorb