Albert Parlow (1824-1888) Amboss-Polka / Anvil Polka
Parlow (geboren in Vorpommern, gestorben in Wiesbaden) war seit 1854 Militärkapellmeister in Stettin. Nachdem sein Regiment 1859 nach Rastatt verlegt worden war, konzertierte er häufig in Baden-Baden. Parlow erregte das Interesse von Johannes Brahms, der ihm die Instrumentation seiner Ungarischen Tänze Nr. 5, 6 und 11–16 übertrug. Als Militärmusiker komponierte Parlow einige Marinemärsche. Im Mai 1864 erhielt Parlow beim Militärkapellen-Wettbewerb in Lyon den Ersten Preis und wurde als Ehrenpreisträger europäischer Militärmusik vom Kaiser Napoleon III. hoch dekoriert. 1880 ging Parlow nach Königsberg, wo er die Leitung des Musikkorps des IR Nr. 43 übernahm. In Hamburg leitete Parlow 1883 ein Sinfonieorchester, zuletzt war er ab 1886 Orchesterdirigent in Wiesbaden.
Der Amboss als Soloinstrument ist sicherlich außergewöhnlich. Bereits 1853 kam der Amboss in Richard Wagners Rheingold zum Einsatz. In Josef Strauss Polka francaise, opus 269 aus 1869, wird mittels eines Amboss eine feuerfeste Kasse geschmiedet. Auch Albert Parlow rückt den Amboss ins Rampenlicht und erlangte mit seiner Amboss-Polka Weltruhm.
Parlow (born in Western Pomerania, died in Wiesbaden) had been military bandmaster in Stettin since 1854. After his regiment was transferred to Rastatt in 1859, he gave frequent concerts in Baden-Baden. Parlow attracted the interest of Johannes Brahms, who commissioned him to orchestrate his Hungarian Dances Nos. 5, 6 and 11-16. As a military musician, Parlow composed some naval marches. In May 1864, Parlow received first prize at the military band competition in Lyon and was awarded the honorary prize for European military music by Emperor Napoleon III. highly decorated. In 1880 Parlow went to Konigsberg, where he took over the leadership of the music corps of IR No. 43. In 1883 Parlow led a symphony orchestra in Hamburg, most recently from 1886 he was orchestra conductor in Wiesbaden.
The anvil as a solo instrument is certainly exceptional. The anvil was used in Richard Wagner’s Rheingold as early as 1853. In Josef Strauss Polka francaise, opus 269 from 1869, a fireproof safe is forged using an anvil. Albert Parlow also put the anvil in the limelight and achieved world fame with his Anvil-Polka.
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